فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» عمو پورنگ در شبکه نمایش خانگی سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش معاون امور رسانه‌ای وزارت ارشاد: تبادل اخبار میان ایران و عراق ضروری است ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی
سرخط خبرها

یادی از ابراهیم ذهبی، عکاس پیشکسوت مشهدی، هم زمان با سالروز درگذشتش | عکاس حرم و بارگاه

  • کد خبر: ۱۷۰۱۰۴
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
یادی از ابراهیم ذهبی، عکاس پیشکسوت مشهدی، هم زمان با سالروز درگذشتش | عکاس حرم و بارگاه
ابراهیم ذهبی در دهه۳۰ و ۴۰ عکس‌های بسیاری را از مناطق و مناظر شهری و بافت اجتماعی مشهد گرفت که امروز برگ‌های بسیار مهمی از هویت مشهد محسوب می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، ابراهیم، زاده اولین سال سده چهاردهم خورشیدی بود (اگر الان در قید حیات بود، باید شمع صدویک سالگی اش را فوت می‌کرد). او متولد بخارا بود و تا پنج سالگی ساکن این شهر تاریخی بود، اما فشار کمونیست‌های روی کارآمده پس از انقلاب بلشویکی ۱۹۱۷ باعث شد که حاج میرزاهاشم طلافروش دست ابراهیم، نوه اش و کل خاندان را بگیرد، از بخارا به قصد مجاورت با امام هشتم (ع) راهی مشهد شود و عاقبت در محله قدیمی چهنو ساکن شوند.

ابراهیم تحصیلات ابتدایی اش را در مدرسه ملی محمدیه و سپس در مهدیه تاریخی حاجی عابدزاده گذراند. در شروع پانزده سالگی والدینش را از دست داد. در همین زمان بود که تحت آموزش دایی اش، مرحوم عالم زاده، شروع به فراگیری عکاسی کرد. خودش درَاین باره می‌گوید: دایی ام هم تازه از شوروی به ایران مهاجرت کرده بود. او یک عکاس مبتدی بود.

روزی در خواب بود و نور آفتاب روی صورتش افتاده بود. دوربینش را برداشتم و همان طور در خواب از او عکس گرفتم. او که شوقم را دید، مرا تحت تعلیم عکاسی قرار داد. در نتیجه، عکاسی شد شغل اصلی ابراهیم. او عکاسی را به عنوان یک شغل و حرفه با تهیه عکس از متقاضیان شناسنامه در اداره آمار و ثبت احوال ادامه داد. حدود سال ۱۳۲۸ مغازه عکاسی اش را به نام «عکاسی سیاح» در جنوب فلکه حضرتی دایر کرد. پس از تخریب اطراف حرم نیز مغازه اش را به فلکه آب منتقل کرد. می‌توان گفت برهه مهم زندگی سیاح از این زمان آغاز شد.

تا قبل از تخریب بافت پیرامونی حرم در زمان پهلوی اول، عکس‌هایی که ابراهیم می‌گرفت، بیشتر پیرامون حرم یا داخل صحن‌ها بود، اما بعد از تخریب بافت، او و دیگر عکاسان اجازه عکاسی در حرم یا اطراف حرم را نداشتند، پس او به ایده‌ای تازه فکر کرد: نقاشی بود به نام آقای دیدین‏فر که مغازه اش در خیابان امام خمینی (ره)، روبه روی اداره کل آموزش وپرورش خراسان بود.

نقاش پرده‌ها را از روی عکس‏‌هایی که من از مجموعه حرم گرفته بودم، در اندازه‏‌های بزرگ نقاشی می‏ کرد. نقاشی‏‌ها بیشتر مربوط به گنبد و گلدسته، صحن نو، صحن کهنه و ضامن آهو بود. زائران که بیشترشان از شهرستان‏‌ها و روستا‌ها بودند، پس از انتخاب پرده مدنظر و نوع پوشش، جلو تصاویر نقاشی شده می‏ ایستادند و عکس می‌گرفتیم.

او یکی از پایه گذاران ژانری از عکاسی است که معروف است به عکاسی زیارتی یا حرم و بارگاهی. ذهبی در عکاسی استعدادی شگرف داشت، به همین دلیل علاوه بر عکاسی عکاس خانه ای، آثار خوبی در زمینه عکاسی مناظر شهری، عکاسی معماری (به ویژه از حرم) و عکاسی اجتماعی و پرتره نیز خلق کرده است. استاد ابراهیم ذهبی (سیاح) در نودویک سالگی درحالی که پانزده سال بود دست از عکاسی کشیده بود، صبح سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ در مشهد درگذشت و در آرامگاه خواجه ربیع به خاک سپرده شد.

ابراهیم ذهبی در دهه۳۰ و ۴۰ عکس‌های بسیاری را از مناطق و مناظر شهری و بافت اجتماعی مشهد گرفت که امروز برگ‌های بسیار مهمی از هویت مشهد محسوب می‌شوند.

سال۱۹۳۵ میلادی بود که اولین جایزه بین المللی عکاسی ایــــــران تـــوســـط ابراهیم ذهبی برای عکس «سقای پیر» در آمریکا کسب شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->